Ziekenhuisdieet en hoe een koe een haas vangt!

Ja, het is misschien een stomme vergelijking …maar toch zit er een kern van waarheid in. Hoe gaat een ziekenhuisdieet van 5 tot 10 dagen er nou voor zorgen dat je opeens wel je topvorm bereikt? Precies, dat is de vraag die wij ons ook afvragen bij het schrijven van iets over dit beruchte dieet. Hoogst waarschijnlijk zit je namelijk na een paar maandjes weer met je Tony’s Chocolonely, beker spuitcola met ijs en een zak chips Netflix te kijken. Wat is dat toch, wil je nu afvallen of niet? Dan zal je er toch echt zelf wat aan moeten doen. Niet morgen NEE NU! Dan pas bereik je wat jij ook echt wilt namelijk een slanker figuur of die killer abs!

Wat moet je weten over dit hongerdieet?

We zijn lekker op dreef …ok, maar bedenk wel dat we het baseren op feiten. Je gaat en zal namelijk bizar weinig eten met dit dieet. Een stukje fruit met beschuit en heb je wel eens koffie gedronken zonder iets erin (los van de mensen die hun koffie zwart drinken natuurlijk)? Maar even serieus, het dieet heeft een bijna geen Kcal of Kj en de variatie is ver te zoeken. Dan maak je het jezelf ook gewoon echt moeilijk.

De “waarom de kans van slagen klein is met het ziekenhuisdieet” top 3

Even voor wie nog niet zo bekend is met het dieet …brons, zilver en gouden redenen om het dieet niet te gaan doen.

1. First and foremost …honger lijden werkt niet!

Hink je nog op de gedachte van een crashdieet …blijf dan hangen. Stop nu eens met te denken dat rammelen van de honger je redder is. Dit is niet, even verbeteren hoor, nooit de manier om snel en gezond vet te verbranden. Nu moet je natuurlijk niet denken dat je met 4000 kcal per dag dan wel gaat afvallen. Grote importantie heeft het feit dat je net dat vlammetje laat branden voor de beste vetverbranding zonder dat je alles verbrand en in de war schopt. Denk hierbij aan enkele honderden kcal minder per dag, maar niet aan enkele honderden kcal wat je totaal eet per dag. Met het ziekenhuisdieet zal je de 1000 kcal niet overschrijden en dit is veel te weinig. De kans op klachten en een verslechtering van je gezondheid is groot, de kans op een jojo- effect ook, het is niet leuk en er zit meestal geen variatie in je voeding.

2. Het soort voeding dat je eet remt of stimuleert de vetverbranding

We gaan je een geheimpje verklappen. Er bestaat genoeg voeding die je kan helpen om nog sneller vet te verbranden. Besef van hoe je lichaam werkt is hierbij heel belangrijk. Door het eten van de juiste voedingsstoffen zal je niet eens heel veel minder hoeven te eten. Iets wat je bij het ziekenhuisdieet helaas wel gaat doen.

3. Verander je leefstijl en dweil niet met de kraan open

Een dieet is goed wanneer het je ook erna helpt met een gezonde leefstijl. Elk dieet dat je voor alleen de periode van het dieet helpt, is vaak niet zo succesvol in de periode erna. Stel, je bent te dik en gaat een dieet volgen om af te vallen. Je gebruikt hierbij producten, shakes of pillen. Nu stop je met het dieet en weet je nog niet hoe je ook echt op jouw streefgewicht blijft. Het gevolg is dan ook dat je vrijwel zeker weer aankomt, op zoek naar een nieuw dieet. Dit is 1 van de redenen waarom Nederland steeds dikker wordt.

Het ziekenhuisdieet wordt verkeerd gebruikt

Onbedoeld is het dieet ook heel erg in trek geraakt bij mensen die 10,20,30,40 kilo willen afvallen. Daar is het totaal niet voor bedoeld. Het wordt gebruikt in ziekenhuizen om snel een paar kilo gewichtsverlies mee te bewerkstelligen. Dit voor een medische ingreep, operatie, op advies of om andere redenen. Dat het nu ook buiten ziekenhuizen wordt gebruikt is dan ook eigenlijk helemaal niet de bedoeling. Iedereen gaat met het dieet aan de haal. Terwijl ze hun echte doel voorbijgaan. Jammer dat dit gebeurd want zo wordt het maatschappelijke probleem dat overgewicht heet niet minder. De zorgverzekeringen van mensen die begeleiding nodig hebben om af te vallen aan de andere kant hoger.

Maar wat komt er dan na het ziekenhuisdieet?

Je kan beter helemaal niet beginnen aan het dieet. Maar wanneer je ermee begint, dan zal je vrijwel zeker snel weer op zoek zijn naar een ander dieet. Omdat je er niet “echt” mee afvalt zit je voor jij het weet weer in een nieuw dieet. Denk goed na over welk plan van aanpak je maakt om echt je leven te veranderen, dan lukt het je ook!