Het koolhydraatarme dieet is een bekend dieet. Veel mensen doen hun best om met dit dieet af te vallen. Moeilijk is het niet, want door je bewust te zijn van wat koolhydraten kunnen betekenen voor je lichaam, is het eigenlijk alleen een knop die je om moet zetten.

Dankzij een koolhydraatarm dieet kun je in korte tijd veel gewicht verliezen. Per week 2 tot 3 kilo verbranden is zeker niet ondenkbaar.

Maar het koolhydraatarme dieet is niet het enige dieet waarmee je succesvol af kan vallen. Een dieet dat erg lijkt op het koolhydraatarme dieet is bijvoorbeeld Paleo. Paleo is een dieetvorm die het nog wat verder zoekt dan alleen minderen met koolhydraten.

Wat is het Paleo-dieet?

Het Paleo dieet gaat grotendeels uit van de koolhydraatarme gedachte, maar doet nog meer dan dat. Het voert ons terug naar de tijd waarin onze verre voorouders zelf voor hun voeding zorgden. Het paleolithicum is het tijdperk waarop het Paleo-dieet zich concentreert. Men at toen alleen voedsel dat ze zelf hadden gevangen, geplukt of gevonden. Denk aan verse producten als vlees en vis, maar ook aan groenten, bessen en fruit. Noten en zaden stonden in die tijd ook al op het menu.

Veel minder ziekten

Onderzoek heeft aangetoond dat – hoe gek het ook mag klinken – onze verre voorouders een stuk gezonder leefden dan wij. Welvaartsziekten, waaronder een te hoog cholesterol of een hoge bloeddruk, waren vroeger helemaal niet aan de orde. De reden daarvoor is simpel: voeding. De voeding die we nu eten bestaat voor een groot deel uit toegevoegde suikers en zout. Daardoor neemt de kans op allerlei welvaartsziekten toe. Mensen worden sneller moe, krijgen minder energie, worden dikker, ontwikkelen obesitas en krijgen ook last van psychische problemen die gepaard gaan aan de fysieke ongemakken.

Het Paleo-dieet probeert dat te keren door weer terug te gaan naar de basis: gezonde voeding.

Koolhydraatarm een Paleo-dieet volgen

Wanneer je een koolhydraatarm leven probeert te leiden, kan het geen kwaad om je verder te verdiepen in het idee achter Paleo. Paleo is namelijk een andere, wat strengere versie van het koolhydraatarme dieet. In de basis eet je ongeveer hetzelfde: dierlijke producten, vissen, gevogelte, noten en zaden, groenten en fruit. Je mijdt producten waaraan onnodige toevoegingen gedaan zijn, waardoor je ook koolhydraten uit de weg gaat. Op die manier komt het eten je algehele gezondheid op meerdere fronten ten goede. Je kunt hier niet alleen onwijs snel mee afvallen, maar je zorgt ook dat obesitas geen kans krijgt, je vermindert de kans op suikerziekten (diabetes), hartfalen en hart- en vaatziekten. Tevens verlaag je zowel je cholesterol als je bloeddruk. Kortom: je algemene levenskwaliteit gaat flink omhoog.

Samenvatting

Wil jij afvallen met een koolhydraatarm dieet? Dan ben je misschien ook geïnteresseerd in een Paleo-dieet. Dit dieet voert ons terug naar onze verre voorouders, die een stuk gezonder leefden dan wij nu. Natuurlijke producten, zoals vlees en vis, groenten en fruit, noten en zaden, maken deel uit van elke maaltijd en zorgen ervoor dat je weinig tot geen andere ongezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Hiermee val je niet alleen af, maar kom je ook je algemene gezondheid ten goede.