Steeds meer mensen in Nederland hebben overgewicht, maar gelukkig zijn ook steeds meer mensen zich bewust van de gezondheidsrisico’s die overgewicht met zich meebrengen. Daardoor zijn ook steeds meer mensen bereid om gezonder te gaan leven en hun eetpatroon en leefpatroon aan te passen.

BMI berekenen

Een veel gebruikte manier om een indicatie te krijgen of je een gezond gewicht hebt of misschien overgewicht, obesitas of ondergewicht hebt, is het berekenen van je BMI (Body Mass Index). Dit is een formule die berekent of je een gezond gewicht hebt ten opzichte van je lichaamslengte. Gelukkig is dit heel eenvoudig en snel te berekenen op het internet of je kunt zelf de formule invullen en uitrekenen. Jouw BMI kan je als volgt berekenen: je lichaamsgewicht in kilogram, gedeeld door je lichaamslengte in meters in het kwadraat (kg/m²). Je kunt ook makkelijk zelf je BMI uitrekenen op www.bmiberekenen.nl bijvoorbeeld.

Uitkomst BMI formule, wat betekent het?

Wanneer je de formule hebt ingevuld met je eigen gegevens of dit op internet hebt berekent, komt er een getal uit. Deze getallen vallen in verschillende categorieën: ondergewicht, overgewicht, obesitas en morbide obesitas. Wanneer je BMI lager is dan 19 val je in de catagorie ondergewicht, is je BMI tussen de 19 en 24,9 dan is er sprake van een normaal gezond gewicht. Maar wanneer de uitkomst van de BMI formule tussen de 25 en 29,9 zit is er sprake van overgewicht, tussen de 30 en 40 is er sprake van obesitas en boven de 40 is er sprake van morbide obesitas. Wanneer je BMI boven de 25 is is het dus verstandig om je huidige eetpatroon onder de loep te nemen en gezonder te gaan leven. Dit kan door aanpassingen te maken in je huidige eetpatroon, maar ook door een dieet te volgen tot dat je BMI onder de 25 is.

Mijn BMI is te hoog, hoe kan ik afvallen?

Wanneer je BMI hoger dan 25 is, is het verstandig om af te vallen. Overgewicht is zeker op de lange termijn erg ongezond voor je lichaam, daarnaast heb je ook een hoger risico op allerlei ziektes. Op dit moment volgen veel mensen een koolhydraatarm dieet. Dit is een dieet dat je zonder problemen voor een langere tijd kunt volgen omdat je niet alle koolhydraten vermijd, maar alleen de snelle (eenvoudige) koolhydraten. Het is namelijk niet gezond om alle koolhydraten uit je dieet te schrappen, je hersenen hebben namelijk glucose (koolhydraten) nodig om te kunnen functioneren.

Het koolhydraatarm dieet wordt steeds populairder omdat het een makkelijk te volgen dieet is waarbij je geen calorieën hoeft te tellen en geen dure en speciale dieet producten hoeft aan te schaffen. Je kunt zelf je menu samenstellen en makkelijk boodschappen doen bij jouw supermarkt om de hoek. Het koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je absoluut geen honger hoeft te lijden, want er zijn allerlei gezonde snacks en tussendoortjes die je kunt eten. Het enige wat je zelf moet doen is ontdekken welke koolhydraatarme recepten en gerechten jij lekker vindt. Want wat wij hebben geleerd is dat afvallen en gezond eten het beste gaat als jij gerechten eet die jij lekker vindt en waarbij je niet met tegenzin aan het eten bent.

Photo credit: LID