In de huidige maatschappij is overgewicht een steeds groter probleem. Mensen bewegen door alle moderne gemakken steeds minder en voedsel is in overvloed aanwezig. Geen wonder dat veel mensen willen afvallen. Ook crashdiëten zijn er in overvloed. Maar als je graag gezond wilt afvallen is een crashdieet geen optie. Hoe kun je gezond afvallen?

Beginnen met gezond afvallen

De volgende richtlijnen zijn een mooie start om te beginnen met gezond afvallen:

  • Verander de levensstijl
  • Permanent gewichtsverlies krijg je niet door het volgen van een crashdieet.  Een crashdieet kan helpen om een snelle start te geven aan het afvallen maar zorgt nooit voor een blijvend resultaat. Een verandering van de levensstijl is de enige manier om gezond en blijvend afvallen te realiseren.
  • Gebruik de juiste tools
  • Ga geen calorieën tellen. Afvallen en calorieën tellen is heel lastig. Plus je bent meer tijd met tellen bezig dan met eten…
  • Maak gebruik van de online community die op verschillende sites worden aangeboden. Hier is het mogelijk om doelen te stellen en een dagboek over de vorderingen bij te houden. Het motiveert om de vorderingen bij te houden en te zien. Ook proberen de mensen in de community elkaar te motiveren.
  • Doe het rustig aan
  • Te snel gewicht verliezen gaat ten koste van je energie, humeur en de slagingskans. Langzaam afvallen is makkelijker (lang) vol te houden en gezonder dan de snelle crash diëten.

Vergeet het populair dieet

Vergeet de dieettrends. Alle diëten zijn namelijk in essentie hetzelfde. Bij bijna alle crash diëten wordt de calorie-iname drastisch beperkt naar ongeveer 1500 kcal. Het maakt niet uit of het een eiwit, soep of koolhydraten dieet is. Spendeer dus geen geld aan de laatste boeken, pillen of shakes maar concentreer je op gezonde voeding en een lagere calorie iname.

Gezond afvallen is jezelf niet uithongeren

Jezelf helemaal volproppen met chips en koekjes na een dag leven op sla en komkommer.. Herken je dit? Jezelf uithongeren lukt je maar tijdelijk totdat je toegeeft en meer eet dan je normaal zou doen. Doe dit dus niet. Zorg voor voldoende voeding om een dag normaal door te komen.

Zorg voor een goede omgeving

Gezond afvallen betekent ook de verleiding zo laag mogelijk houden. Zorg ervoor dat je omgeving zo min mogelijk verleidingen bevat door:

  • Doe de boodschappen na het eten. Als je honger hebt koop je meer en ongezonde dingen.
  • Koop geen ongezonde dingen. Als er tijdens een zwak moment geen ongezonde dingen in huis zijn, kun je die ook niet opeten.
  • Gebruik kleine borden voor het eten. Portie controle is een goede manier om gezond afvallen te realiseren.

Verander de levensstijl

Om echt gezond afvallen te realiseren kun je de volgende tips nog gebruiken om je levensstijl aan te passen:

  • Zet de tv uit!
  • De gemiddelde Nederlander kijkt 20 uur per week naar de televisie. Als je de tv uitzet is er dus genoeg tijd om te gaan sporten!
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Onvoldoende nachtrust kan voor overeten zorgen. Zorg dus voor een goede 8 uur nachtrust per dag.
  • Fruit groente en granen!
  • Iedereen weet dat fruit, groente en granen de gezonde keuzes zijn. Gezond afvallen wil zeggen dat je deze keuzes ook maakt. Probeer iedere maaltijd te voorzien van gezonde componenten.

Photo credit: throroughly