Een dieet volgen is een goede manier om af te vallen en is in de meeste gevallen ook zeker effectief. Er zit wel veel verschil tussen verschillende dieetsoorten en niet elk dieet heeft als doel om af te vallen.

Een dieet wat wel volledig is gefocust op het verliezen van vet is het koolhydraatarm dieet. Dit dieet focust zich, zoals de naam het al zegt, op het verminderen van de koolhydraatinname. Dit betekend niet zoals sommige mensen interpreteren, dat de koolhydraten volledig verwijderd worden uit de dagelijkse voeding. Het dieet legt juist de nadruk op het minderen van de koolhydraten en vervangen door andere energiebronnen.

De werking van het koolhydraatarm dieet

Producten zoals:

  • aardappelen
  • suikers
  • pasta
  • rijst
  • brood
  • snoep
  • fastfood

bevatten relatief veel koolhydraten en passen in mindere mate binnen dit dieet.

Belangrijk is om deze producten te vervangen door producten als vlees, vis, eieren, zuivel, groenten, fruit, noten, zaden en pitten. De meeste van deze producten zijn of volledig koolhydraatarm of bestaan uit relatief weinig koolhydraten.

Voor veel mensen bestaat de primaire energiebron uit koolhydraten. Dit is niet erg, aangezien het lichaam ook koolhydraten nodig heeft. Wil je echter afvallen, dan kan het door de koolhydraatinname te beperken.

Veel koolhydraten zorgen voor het ontstaan van een glucoseoverschot. De alvleesklier maakt hierdoor te veel insuline aan en het lichaam kan deze hoeveelheid niet allemaal opnemen. Zodoende worden suikers in het bloed opgeslagen als vet en belemmerd dit de vetverbranding.

Wil je afvallen, dan zal je moeten letten op de soort voeding die je eet en minder koolhydraten moeten eten. Vermijdt daarom producten die veel koolhydraten bevatten en vervang deze door havermout, groenten, zoete aardappel, fruit, noten en peulvruchten. Er zijn nog genoeg andere producten die je kan eten die ook koolhydraatarm zijn.

Tevens is er nog onderscheid te maken tussen langzame en snelle koolhydraten. Kies dan voor de langzame koolhydraten en vermijdt de snelle koolhydraten. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn fastfood, pasta, brood, zoetigheid, aardappelen en rijst. Langzame koolhydraten zijn groenten, noten, volkorenbrood en vlees.

Photo credit: rpavich