Als je wilt afvallen denken mensen als snel dat je vijf dagen per week in de sportschool moet staan. Toch vergeten veel mensen dat gezonde voeding en het veranderen van je huidige eetpatroon het belangrijkste is. Op de lange termijn zal een gezond eetpatroon ook veel meer effect hebben dan sporten en niets veranderen aan je huidige eetpatroon. Toch is sporten wel een handige manier om sneller af te vallen, dit komt doordat je met sport sneller een energie tekort creëert. Zoals je misschien wel weet draait afvallen om meer energie (calorieën) verbruiken, dan dat je energie (calorieën) binnenkrijgt via eten en drinken. Dit noemen ze ook wel een negatieve energiebalans creëren. Om die reden kan sport en extra beweging een handige manier zijn om sneller een energietekort te creëren, waardoor je sneller kunt afvallen.

Cardio en afvallen of krachttraining?

Bij sport en afvallen denken veel mensen al snel aan duursport zoals hardlopen, fietsen of zwemmen, om zo snel mogelijk zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Hoewel deze sporten je zeker kunnen helpen om calorieën te verbranden, geven ze waarschijnlijk niet dat strakke mooie lichaam waar jij naar toe wilt werken. Wanneer je graag strakker in je vel wilt komen, is het doen van krachttraining zeer geschikt. Het voordeel van krachttraining is dat je bepaalde onderdelen van je lijf kunt trainen. Wil je graag strakkere benen? Dan ga je je benen meer trainen. Wil je graag af van je flubberarmen? Dan ga je gericht je bovenarmen trainen. Hetzelfde geldt voor je buik en billen. Je kunt de focus leggen om de lichaamsdelen die jij graag wilt verbeteren. De beste combinatie voor sport en afvallen is dus een combinatie van een duursport én krachttraining. Op die manier verbrand je wat extra calorieën en ben je tegelijkertijd bezig met het vergroten van jouw spiermassa en het bereiken van jouw droomlichaam. Het voordeel van het hebben van meer spiermassa, is dat het ook in rust energie verbruikt. Spieren gebruiken veel meer energie als vet, hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je een energie tekort hebt en hoe sneller je dus kunt afvallen.

Blijf je spieren prikkelen door te variëren

Net zoals dat het met voeding belangrijk is om te variëren, geldt dat ook voor sporten. Ga niet iedere week dat zelfde rondje hardlopen, wissel afstanden, routes en snelheden af. Als je krachttraining doet is het ook belangrijk dat je niet altijd hetzelfde trainingsschema gebruikt, anders zie je al snel geen echte resultaten meer. Je spieren moet je blijven prikkelen en dat doe je niet door iedere week hetzelfde schema te gebruiken. Zorg dus dat je na een aantal weken een nieuw trainingsschema gebruikt, dat zal het beste effect hebben. Jouw lichaam went namelijk aan dezelfde trainingen die je iedere week doet, daarom zal het op den duur niet meer hetzelfde effect hebben als dat het op het begin had. Blijf je spieren dus prikkelen en blijf jezelf verbeteren! De beste resultaten zal je dus bereiken met een combinatie van krachttraining en een duursport zoals hardlopen.

Photo: Travis wise